Followers

Monday, July 27, 2009

MeReKa JuGa RaSiS, KaTa Dr. M.....

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa beliau sudah lama dicap sebagai pemimpin yang rasis.

"Sebelum saya menjadi perdana menteri, ada yang melihat saya sebagai 'the Malay ultra'. Tetapi semasa saya jadi perdana menteri, saya dapati kaum-kaum lain tidak mengadu.


"Sewaktu saya perdana menteri mereka dapat hak mereka. Apa juga pandangan yang saya beri dalam blog adalah berdasarkan fakta. Kalau ada fakta yang saya maksudkan tak betul, buktikan," katanya kepada pemberita Malaysia di Munyonyo, Uganda.

Dr Mahathir berada di sana untuk menyertai Dialog Perkongsian Pintar Global 2009 (Global 2009) di Munyonyo Commonwealth Resort, selama tiga hari, mula semalam, lapor Bernama.

Dr Mahathir berkata terdapat fakta jelas tentang wujudnya ketidakseimbangan dari segi kekayaan mengikut kaum di Malaysia.

"Kalau perlu, perkara ini boleh diaudit (untuk menentukan kebenaran). Misalnya dalam Dasar Ekonomi Baru, kita berjaya hasilkan lebih ramai doktor daripada kalangan kaum Melayu bagi mewujudkan keseimbangan, apa salahnya? Kalau mereka katakan saya rasis, sebenarnya mereka juga layak dipanggil rasis," katanya.

Sebelum ini, banyak pihak bukan Melayu, terutama parti-parti politik Cina yang kurang senang dengan tulisan Dr Mahathir mengenai kepentingan orang Melayu itu dan menuduh beliau sebagai rasis.

Tulisan terbaru beliau dalam blognya Che Det bertajuk 'Kaki Dalam Kasut', mengundang pelbagai reaksi.

Majoriti Melayu memberikan respons positif dan menyokong apa yang Dr Mahathir luahkan. Bagaimanapun banyak pihak bukan Melayu terutama parti-parti politik Cina kurang senang dan menuduh beliau rasis.


SuMBeR: MaLaYSiaKiNi

No comments:

Post a Comment